موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

عزاداری امام حسین (ع) در موسسه نیایش

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

باز این چه شورش است که در خلق عالم است .

در محرم شصت و یک هجری ،مردم آن روز بصیرت دینی و اسلامی حقیقی نداشتند. این شد که فرزند پیامبر ( صلی الله و علیه و آله ) را تنها گذاشتند و فجیع ترین فاجعه روی داد.

بر ماست که امروز خود و فرزندانمان را با بصیرت حسینی و انتظار سبز مهدوی آشنا کنیم.تا تکرارتلخ، تاریخ را نداشته باشیم .

در راستای اعتلای فرهنگ عاشورایی و آشنایی با اهداف بلند امام حسین ( علیه السلام) روز هشتم ماه محرم، نو نهالان پیش دبستانی و موسسه قرآنی نیایش در سوگ امام حسین ( علیه السلام) به اجرای سینه زنی و نوحه نوحه خوانی خواهند پرداخت.

در ادامه برنامه هایی برای آشنایی این نونهالان با واقعه عاشورا و فرهنگ حسینی اجرا خواهد شد. 

بازدید از کانون پرورشی فکری

بازدید نونهالان پیش دبستانی نیایش از کانون پرورش فکری نوجوانان بیرجند

نونهالان پیش دبستانی نیایش از کانون پرورش فکری نوجوانان بیرجند بازدید کردند.هدف از این بازدید آشنایی آنان با کانون و برنامه های آن بود.

در این بازدید کودکان از اجرای نمایش عروسکی لذت بردند و در کارگاه آموزشی داستان شرکت کردند،همچنین در مورد کلاس ها و چگونگی عضویت نونهالان در کانون پرورش فکری توضیحاتی ارائه شد.   

 

 

مناجات و زمینه های آشنایی کودکان با قرآن و مذهب

مناجات

خدایا برای زیستن محتاج عقیده ام و عقیده ام معطوف به معرفت توست ،

خدایا ؛ معرفتت را به من الهام کن تا خودم را بشناسم، تورا بشناسم و بپرستم ؛" من عرف نفسه فقد عرف ربه". خدایا در خود شناسی محتاج کمک تو در تسخیر شهر وجودم و رهایی از سیطره شیطان و نفسم.

" ای دلارام شهریاری و شهر آبی" ثبات و آرامش با یاد و ذکر خودت بر دلم مستولی ساز و برای تخریب کاخ های نسیان و فراموشی رازهایم را بر تاب و مرا در یاب.

دریاب اغتشاش درونم را!؛  استبداد و نفس تمامیت خواه مدرن و خفقان هوا ها و هوس ها اختناق درونم که رسانه های حواسم ؛ گوش، چشم و قلب و ذهنم را از دریافت و حقیقت و ایمان به سانسور کفر منتهی ساخته است از رنجی که می برم .یله و رها همه چیز بر نفسم مباح گشته است و زمزمه شیطان مدرن آن را کاملا کرامت نفس من انسان بر شمرده است، قیود و غل و زنجیر تمنا ها و خواهش ها ، هواها و هوس ها، در گفتمان جهانی اصالت لذت با بردگی نفس، امکان بندگی و عبودیتت را برایم سخت کرده است. " ظلمت نفسی"ظلم به نفس خود می کنم دریغ از ذره ای از عدل و قسط، و از جوری که نفس من می کشدبه تو پناه می آورم.بپذیر و لحظه ای به حال خود وامگذار.

جسم پیر می شود و نفسم جوان و برومند با خواهش های روز افزون، عرق شرم بر پیشانی تب دار روحم نشسته، چشم کور است و کرشمه های تورا نمی بیند، گوشم ناشنوا و ترنم دف و چنگ و زمزمه غزلهای تورا نمی شنود.بوی عطر و رنگ سبز تو را حس نمی کنم. مهر از قلبم بر دار و بینا و شنوایم کن.کلام در جانم بگذار و حکمت از قلبم بر زبانم جاری ساز و مرا بر گردان و بپذیر.

خدایا؛در قعر جهنم ِ جهل به خودم وبه تو، دوزخ و بهشت تو برایم معنا ندارد.

پروردگارا!؛ ای رب من، صیرورت شدن حق من استو توبر آن مکلفی که خودرابه من بنمایی و مرا بشوی، مرا بینا وشنوا ومملو از خودت ساز، مرا از علم خودت و معرفت به خودم زیاد کن، مرا بشو تا بتوانم تورا بشوم

 

 

زمینه های آشنایی کودکان با قرآن و مذهب

1-  فطرت: پرستش خداوند در همه ی انسان ها مشترک بوده و  امری ذاتی و فطری به شمار می رود . بنابر این با استفاده از همین فطرت پاک  الهی می توان در جهت تربیت دینی و مذهبی کودکان استفاده کرد و هر گاه کودکان در مورد خداوند جهان سؤالی داشتند با توجه به فطرت دینی پاکشان آنان را متوجه خدا و قرآن کنیم.

2-  کنجکاوی و چرا جویی: در برابر دیدگان پرسش گر کودکان همه ی پدیده ها و مظاهر حیات به شکل علامت سأال جلوه گرمی شود ما بزرگتر ها هر قدر سن ما افزایش می یابد از میزان کنجکاوی ما کاسته می شودزیرا به پدیده های هستی عادت کرده و از کنار آن ها به راحتی می گذریم. اما کودکان چون در گیر عادت های دست و پاگیر نیستند، می خواهند از روابط علی و معلولی جهان سر در آورند ، برای همین پرسش های زیادی می کنند که گاه ما را به ستوه می آورند؛باید آگاه باشیم که در این جا به خطا نرویم و با حوصله ، به پرسش های آنان پاسخ داده و آنان را متوجه خداوند جهان کنیم.

3-  رغبت ها : کودک موجودی اجتماعی است و می خواهد در میان جمع باشد و از رفتار بقیه تقلید کند؛ بنابر اینمی توان با بردن کودک به اجتماع ها خصوصا جمع های قرآنی و مذهبی بعضی امور مذهبی را به او آموزش و در وجود او نهادینه کرد.

4-  حس غرور و تشخص طلبی کودک: این حس به طور غریزی در همه ی انسان ها وجود دارد ؛چنانچه در مسیر مثبت استفاده شود بسیار مفید خواهد بود. به این صورت که به کودکتان بگویید: مطمئنم تو می توانی نماز بخوانی،تو می توانی مثل مادر روزه بگیری، می توانی با اخلاق خوبت بهترین و نمونه باشی... و این چنین اهداف بلندتر و دورتری را در برابرش قرار دهید و او را به دستیابی به آن ها تشویق نمایید.

منبع:مربی قرآن کودک

تألیف مجید غلامی – زهرا حمیدیان