موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

شرکت کودکان کانون نیایش در جشنواره سرود

کانون فرهنگی قرآن وعترت نیایش در اولین جشنواره سرود کودک و دفاع مقدس  بیرجندشرکت می کند.

 

 

 این جشنواره همزمان با دهه فجر بین مهدهای کودک  بیرجند برگزار می گردد.برای شرکت در این مسابقه یک حلقه سی دی حاوی سرود دفاع مقدس بانام (بابام شده ستاره) توسط مرکز حفط آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بین مهد کودک ها توزیع شده است. پس از تمرین سرودها توسط مربیان با کودکان از هر مهد یک گروه سرود در جشنواره مذکور شرکت می‌کند .

خصوصیات مربی قرآن

خصوصیات یک مربی قرآن

منظور از مربی قرآن کسی است که  حفظ و یا روخوانی قرآن را به کودکان آموزش می دهد. از آنجا که یکی از ویژگی های شخصیتی کودکان در دوره پیش دبستانی تقلید آنها از والدین یا مربیان است ٬ بر این اساس مربی کودک می تواند الگویی مناسب برای کودکان باشد چون همه رفتارها و واکنش های وی از جانب کودکان مورد توجه و دقت قرار می گیرد.بنابراین کسی که وظبفه تربیت دینی و آموزش قرآن را بر عهده دارد باید دارای ویژگی هایی باشد که به برخی از آنها اشاره می گردد.

الف - ویژگیهای ظاهری مربی قرآن

۱-ظاهر پاکیزه و مرتب: در دین اسلام همواره بر پاکی ٬ طهارت وآراستگی تاکید و توجه فراوان شده است. اصولا انسان به زیبایی علاقمند است و از زشتی و ناپاکی گریزان. پیامبر اکرم (ص)و ائمه معصومین (ع)همواره ظاهری ساده اما مرتب و منظم داشته اند. از سوی دیگر کودکان به سبب پاکی و لطافت خاص وجودی خویش نسبت به این امر حساسیت بیشتری دارند . بنابراین مربی قرآن باید در عین سادگی و رعایت پوشش های لازم اسلامی از ظاهری آراسته و مرتب برخوردار بوده و تا آنجا که ممکن است از لباس های رنگ روشن استفاده کند و تناسب رنگ در کلاس را نیز مورد توجه قرار دهد . شایسته تر آن است که مربی قرآن با گل وارد کلاس شود و به هر حال وضعیت ظاهری و طرز لباس  پوشیده وی به گونه ی باشد که ایجاد انگیزه کرده و الگوی پاکی و نظافت برای کودکان به شمار آید.

ادامه مطلب ...

افتتاحیه کانون فرهنگی قرآنی نیایش

بعد از حدود 6 ماه فعالیت آزمایشی کانون فر هنگی قرآن و عترت نیایش روز دوشنبه 23/8/88 به حول قوه الهی و با حضور فرماندار محترم شهرستان بیرجند جناب آقای خسروی  مسئولین  خیرین و خانواده های قرآن آموزان این موسسه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در این مراسم فرماندار محترم ضمن تشکر از حضور علاقمندان قرآن در مجالس و محافل پیرامون قرآن وعترت راه اندازی کانون قرآنی را اقدامی مناسب دانستند. ایشان با اشاره به حدیث حضرت رسول الله (ص) ولایت حضرت علی (ع) را ولایت خدا دانستند و فرمودند یکی از شئون ولایت عشق به اهل بیت می باشد. آقای خسروی با جدایی ناپذیر دانستن قرآن وعترت ، حضرت علی را قرآن ناطق و هدایت یافتگان مکتب قرآن را محبین  عترت دانستد. ایشان با اشاره به خردسالان به عنوان گل های باغ عترت فرمودند که دقت شود که بر اساس محبت عترت وتبعیت از ولایت آموزش داده شوند.

قبل از سخنان فرماندار محتر م جناب آقای جعفری معاونت محترم فرهنگی وهنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  که موسسات قرآن وعترت نیز زیر نظر این معاونت می باشد توضیحاتی را در مورد ارتباط فعالیت های قرآنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمودند. آقای جعفری ضمن اعلام اینکه از اوایل سال ۸۶ دفاتر فرهنگی قرآن وعترت  زیر نظر مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در استان خراسان جنوبی شروع به فعالیت کردند اعلام کردند که  تاکنون ۱۰ موسسه قرآنی رسما ثبت شده اند و ۱۰ موسسه نیز در حال بررسی و کسب مجوز می باشند . از مهمترین مسائل در مورد این فعالیتها بیمه فعالان قرآنی -کمک بلاعوض به این موسسات و عقد قراداد در زمینه آموزش قرآن با این موسسات است .ایشان اظهار امیدواری کردند که سفر سوم مقام محترم ریاست جمهور باعث تقویت بیش از پیش فعالیت های قرآنی در استان گردد.

از دیگر برنامه های این مراسم اجرای دکلمه توسط قرآن آموز خردسال فاطمه دستگردی تواشیح توسط قرآن آموازان کانون فر هنگی قرآن وعترت نیایش و اجرای سرود به مناسبت عید غدیر توسط کودکان پیش دبستانی نیایش  بود.  

در انتهای مراسم نیز خانم ابراهیمی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد تاسیس کانون فرهنگی قرآن وعترت نیایش اعلام کردند که این مرکز قرآنی در سه بخش آموزش قرآن به خردسالان - آموزش قرآن به خواهران و آموزش پیش دبستانی (زیر نظر آموزش و پرورش) در دو شعبه در خیابان مدرس و شمال شهر فعالیت دارد. ایشان همچنین با توجه به استقبال خوب همشهریان شمال شهر از فعالیت های قرآنی ابراز امیدواری کردند که فعالیت های آموزش قرآن در این منطقه با توجه به شریط اقتصادی و فرهنگی مردم مورد توجه جدی مسئولین محترم قرار گیرد.

در پایان مراسم فرماندار محترم به همراه مدعوین از کانون فرهنگی قرآنی نیایش و کلاس ها و فعالیت های آن بازدید کردند.

کسب مقام در مسابقات جشنواره فرهنگی ورزشی 1 تا 6 سال

  

جشنواره فرهنگی ورزشی ۱تا ۶ سال مهد کودک ها و پپش دبستانی های شهرستان بیرجند روز دوشنبه ۲۳/۹/۸۸ در محل سالن حجاب برگزار گردید این مسابقات در ۶ رده سنی و زیر نظر هیئت آمادگی جسمانی برگزار گردید. برگزاری مسابقات  شامل پیاده روی برای ۱ سال ، پرتاب عروسک برای ۲ سال ، پرتاب توپ کوچک برای ۳ سال ، پرتاب توپ بزرگ برای ۴ سال ، بارفیکس برای ۵ سال و دوی مارپیچ برای ۶ سال بود ودر پایان به نفرات اول و سوم هر رده جوایزی اهدا گردید.  

 ۲نفر از قرآن آموزان کانون نیایش در این مسابقات حائز رتبه های اول و دوم شدند: 

ابوالفضل حسینی مقدم در رده سنی ۳ سال در پرتاب توپ مقام اول  

 

فاطمه شخمگر در رده سنی ۵ سال در بارفیکس مقام دوم

 

آموزش هنر به کودکان پیش دبستانی

 

همه انسانها دارای حس و استعداد زیبایی شناختی هستند . تعلیم و تربیت باید حس زیبایی شناختی افراد را شکوفا کرده و آن را پرورش دهد . یکی از اهداف عمده نظام آموزشی ایران ، پرورش حس زیبایی شناختی کودکان ، در تمام مراحل می باشد .
حس زیبایی شناختی
منظور از حس زیبایی شناختی ، ایجاد قوه ادراک زیبایی ها در کودکان می باشد . به عبارت دیگر ، کودک بتواند زیبایی ها را درک و از آن لذت ببرد. زیبایی ها ارتباط مستقیمی با هنر دارند . ادراک زیبایی ، یک جنبه آموزش هنر می باشد و در امتداد آن ، خلق زیبایی هاست. کودکان در نظام آموزشی، باید بتوانند آثار زیبا و بدیعی خلق کنند تا دیگران هم از آنها لذت ببرند . با توجه به این مسأله ، هدف عمده تعلیم و تربیت ایران ، آموزش هنر در دوره پیش دبستانی است که یکی از ابعاد مهم درسی می باشد .
ادامه مطلب ...

حضورکودکان پیش دبستانی نیایش در جشنواره مهارت های حرکتی پایه

روز دوشنبه جشنواره  مهارت های حرکتی پایه بمناسبت ۳۰ آذر روز ملی ژیمناستیک توسط هیئت ژیمناستیک و با همکاری سازمان بهزیستی خراسان جنوبی در محل سالن عفاف بیرجند برگزار گردید .   ۱۶ مهد کودک و پیش دبستانی از سطح شهرستان در جشنواره حضور داشتند .در این جشنواره کودکان علاوه بر حرکات نمایشی در محیطی دوستانه در بازی ها و مسابقات ساده  کودکانه شرکت کردند. پیش دبستانی نیایش در این جشنواره حضور فعالانه داشت.در پایان جشنواره هدایایی به همه کودکان حاضر اهداگردید.