موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

موسسه فرهنگی قرآن و عترت نیایش بیرجند

موسسه فرهنگی قرآنی نیایش در سه قسمت شامل واحد خردسالان ، واحد خواهران و پیش دبستانی فعال می باشد

خصوصیات مربی قرآن

خصوصیات یک مربی قرآن

منظور از مربی قرآن کسی است که  حفظ و یا روخوانی قرآن را به کودکان آموزش می دهد. از آنجا که یکی از ویژگی های شخصیتی کودکان در دوره پیش دبستانی تقلید آنها از والدین یا مربیان است ٬ بر این اساس مربی کودک می تواند الگویی مناسب برای کودکان باشد چون همه رفتارها و واکنش های وی از جانب کودکان مورد توجه و دقت قرار می گیرد.بنابراین کسی که وظبفه تربیت دینی و آموزش قرآن را بر عهده دارد باید دارای ویژگی هایی باشد که به برخی از آنها اشاره می گردد.

الف - ویژگیهای ظاهری مربی قرآن

۱-ظاهر پاکیزه و مرتب: در دین اسلام همواره بر پاکی ٬ طهارت وآراستگی تاکید و توجه فراوان شده است. اصولا انسان به زیبایی علاقمند است و از زشتی و ناپاکی گریزان. پیامبر اکرم (ص)و ائمه معصومین (ع)همواره ظاهری ساده اما مرتب و منظم داشته اند. از سوی دیگر کودکان به سبب پاکی و لطافت خاص وجودی خویش نسبت به این امر حساسیت بیشتری دارند . بنابراین مربی قرآن باید در عین سادگی و رعایت پوشش های لازم اسلامی از ظاهری آراسته و مرتب برخوردار بوده و تا آنجا که ممکن است از لباس های رنگ روشن استفاده کند و تناسب رنگ در کلاس را نیز مورد توجه قرار دهد . شایسته تر آن است که مربی قرآن با گل وارد کلاس شود و به هر حال وضعیت ظاهری و طرز لباس  پوشیده وی به گونه ی باشد که ایجاد انگیزه کرده و الگوی پاکی و نظافت برای کودکان به شمار آید.

۲- طرز صحبت کردن مربی: اگر مربی بتواند قرآن رابا صدای زیبا برای کودکان تلاوت کند تاثیر بیشتری در علاقمندی و جذب آنان به قرآن خواهد داشت. از آنجا که قرآن داری وزن و آهنگ ویژه ای است که نه می توان آنرا شعر نامید و نه نثر ساده ٬ مربی باید مهارت های لازم را در شیوه زیبا خوانی آیات قرآن کریم داشته باشد بهتر است سوره و یا آیه ای که قرار است به کودکان آموزش داده شود ابتدا یک بار بطور کامل با صدای زیبا چه با صوت و چه به صورت ترتیل خوانده شود تا موجب توجه و انگیزه کودکان شود. همچنین صدا یمربی نیز باید مناسب باشد یعنی نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته ٬ یلکه بگونه ی باشد که همه کودکان صدایش را بشنوند و صدا نباید بقدری بلند باشد که باعث آزار آنها شود.

۳- طرز نگاه مربی: نگاه مربی قرآن باید توام با مهربانی و عطوفت باشد و به هنگام آموزش قرآن  بطور یکسان به همه بچه ها نگاه کند زیرا کودکان بسیار حساسند و نگاه نکردن مربی به آنان را در واقع بی توحهی و علاقه نداشتن مربی به خود قلمداد خواهند کرد . نگاه معلم نباید فقط به یک ناحیه و یا به یک شخص خیره شود بلکه باید نگاهش به تک تک کودکان باشد و هر گاه کودکی احیانا در یادگیری مرتکب خطایی شد ٬ نگاه مربی ٬ شماتت بار و تحقی آمیز نباشد ٬ بلکه در کلامش ٬ نگاهش و رفتارش با محبت و گرمی همراه باشد.

۴- استفاده از حرکت های دست و چهره : معمولا سخنرانان برای تاثیر گذاشتن بر مخاطبان خود سعی می کنند حتما از مهارت های حرکتی دست و چهره استفاده کنند٬چون این امر باعث نفوذ کلام در مخاطبان می شود مربی قرآن نیز بجای اینکه فقط از کلام استفاده نماید ٬ می تواند متناسب با حرف ها و توضیحات خویش از مهارت های حرکتی دست و جهره استفاده کند تا کودکان از سخنرانی های یکنواخت و مکرر مربی خسته نشوند. حرکات دست و چهره ی مربی کمک زیادی به یادگیری مفاهیم خواهد کرد. 

ب - ویژگی های اخلاقی و درونی مربی قرآن 

۱- راستگو باشد: کودکان فراگیرانی بسیار حساس و زیرک هستند که همه یا بیشتر سخنان مربی خود را بخاطر می سپارند.حال اگر مربی سخنی نادرست و یا ناراست به آنها بگوید و کودکان آنرا دریابند٬ نه تنها اعتمادشان به مربی سلب خواهد شد٬ بلکه به دلیل الگو بودن مربی برای آنان ٬ این خصلت ناپسند را از مربی خویش تقلید خواهند کرد. 

۲-خوش قول باشد: مربی قرآن باید حتما به حرفی که می گوید عمل کند٬ زیرا اگر او به کودکان وعده ای بدهد و به آن عمل نکند دیگر کودکان به وعدههای او توجهی نخواهند داشت. همچنین اگر بدقولی های او چند بار تکرار شود این ذهنیت برای کودکان ژیش می آید که او فقط شعار می دهد و هیچ وقت حرف هایش و قول هایش را باور نحواهند کرد. 

۳-مهربان و دلسوز باشد:  مهربانی هم باید در کلام مربی قرآن وهم در نگاهش هویدا باشد.همچنین رفتار وی باید حاکی از مهر و عطوفت باشد تا کودکان بتوانند با او ارتباط عاطفی برقرار کنند و از این طریق کلام او نیز تاثیر بیشتری داشته باشد.

۴-رازدار و امانت دار باشد:  اگر احیانا کودکی با مربی خود درباره مطلبی صحبت کرد به او قول بدهد که حرف هایش را در جایی ابراز نخواهد کرد. در نظر کودکان برخی موارد جزئی و کم ارزش برای آنان حکم راز را دارد و اگر مربی از روی سهل انگاری و یا کم اهمیت بودن موضوع  ٬ آنرا در جایی عنوان کند ممکن است اعتماد کودک از وی سلب شود. 

۵-ارزیاب کارها و رفتار خود باشد. 

 

برگرفته از کتاب آشنایی با مربی قرآن کودک نوشته مجید غلامی ٬ زهرا حمیدیان

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزاد جمعه 27 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 00:53 http://www.p30well.com

سلام
خوبی؟ امیدوارم که خوب باشی
وبلاگ خوبی داری مطالبش رو کمتر میشه پیدا کرد.
اگه همیشه همینطوری ادامه بدی حتما موفق میشی.

خوشحال میشم اگه بیای به سایت من ( سایت خودت) من اومدم تو وبلاگت پس تو هم بی مرامی نکن و بیا.
با یه دنیا آرزوی موفقیت و پیروزی... منتظرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد